Den legendariske finansministern Gunnar Sträng räknade på sin tid godsvagnar, för att hålla koll på konjunkturen. Andra räknar lyftkranar. Själv räknar jag tomma affärslokaler.
Det senare – affärslokalerna – är ett bra sätt att hålla koll på konjunkturen på den spanska marknaden.
Det har varit tufft för spanska byggare, affärsidkare och restauratörer. Först kom byggkrisen, sedan finanskrisen och nu coronapandemin.
I Portmáns närhet – i Cartagenas absolut östligaste utkant, Torreciega – öppnade ett stort affärscentrum under fastighetskrisen. Det heter Espacio Mediterráneo och består med kringliggande affärer av drygt 100 stormarknader, butiker, restauranger och kaféer samt stort biopalats. Espacio Mediterráneo hade inte återhämtat sig från finanskrisen, förrän pandemin slog till.
Hur ser det ut nu, när pandemin är över, även om spanjorerna måste bära munskydd ännu en tid?
Tack, bra. Nu är det många butiker i gång eller snarare få tomma butiks- och restauranglokaler. Det är dessutom mycket folk i gallerian och området utanför med välkända butiker som Jysk, Media Markt och Leroy Merlin.
Vid senaste räkningen av tomma lokaler i själva affärscentrumet, var det noll tomma butiker utanför stormarknaden Carrefour och noll tomma butiker på bottenvåningen. Däremot fanns det åtta tomma butikslokaler och en igenbommad restaurang på övervåningen.
Det fanns flera nya butiker. Nu har svenska H&M, som har en stor butik, fått sällskap av Ikea (bilden), som i rask takt öppnar små butiker, där man kan planera kök, badrum och hela bostäder med personal på plats och beställa Ikeaartiklar för hemkörning. Motsvarande Ikeabutik finns också i Torrevieja.
I staden Murcia, cirka 40 minuter från Portmán, finns ett av Spaniens första Ikeavaruhus, ett kärt resmål för dem som hur bostäder av oss – Agneta och Jörgen Bengtson – i Portman.
Text och foto:
Jörgen Bengtson