javplatform.com

Gömt tåg i bergen

valutahandel litteratur Portmán var under cirka 2 000 år tid en gruvstad. I dag finns bara ruiner och andra minnen kvar från gruvepoken.

I Portmán har konjunkturerna gått upp och ner med gruvdriften. Den är nu historia. Turismen har så sakteliga börjat ersätta gruvnäringen.

platforma forex bonus na start Gruvnäringen har lämnat spår
Gruvnäringen upphörde från den ena dagen till den andra i mars 1990. Då stängde gruvnäringen i Portmán för gott, när bolaget Peñarroya plötsligt upphörde med verksamheten efter årtionden av rovdrift. http://zso.sokolka.pl/?polca=handlu-na-rynku-forex handlu na rynku forex

Till skillnad från tidigare nedgångsperioder – mot slutet av Romartiden och efter första världskriget – var nu omgivningen förstörd av gruvdriften. Portmánbukten var uppgrundad, som en följd av att gruvbolaget 1957 började spola ut lakrester i bukten. Berglandskapet var förött av gruvdriften,

Runt 2000 kommer vändningen för Portmán, med bygget av Puerto Vallarta, det första nya kvarteret i byn avsett för i första hand fritidsboende. I samma veva börjar kommunen och provinsen att rusta upp den gamla gruvbyn.

افضل وسيط فوركس Gömt tåg i bergen
Portmán har lagt historien som gruvsamhälle bakom sig, men historien finns kvar. Många byggnader och ruiner påminner om gruvepoken. Gruvdriftens avtryck i naturen är uppenbar.

Mindre uppenbart är ett tåg, som finns kvar i en av gruvgångarna. Man talar i Portmán om det försvunna tåget.

Tåget finns i berget i den norra delen av Portmán. En av de längsta gruvtunnlarna är José Maestre-tunneln, drygt två kilometer lång. Vid tunnelns entré finns både namn och årtal för tunnelns tillkomst, 1957 skriven med romerska siffror (MCMLVII). Här finns en järnväg med räls, slipers, lok och vagnar, som gruvbolaget lämnade vind för våg, när gruvdriften upphörde över en natt 1990. Loket är av det tyska märket Deutz.

Jörgen Bengtson

Sidan uppdaterad 2 januari 2017